Oferta edukacyjna
"Vive Moribus Praeteritis Loquere Verbis Praesentibus"
– "Żyj według starych obyczajów, mów językiem świata współczesnego"

Dwujęzyczność to termin pochodzący od słowa bilingwizm oznaczający umiejętność komunikowania się za pomocą dwóch języków. Zaletą i główną cechą dwujęzyczności naszej szkoły  jest to, że język angielski traktowany jest w niej równorzędnie z językiem ojczystym. To narzędzie codziennej komunikacji uczniów i nauczycieli, a nie jeden z wielu przedmiotów.  W nauczaniu dwujęzycznym stosujemy  metodę CLIL  polegającą  na zintegrowaniu kształcenia przedmiotowo-językowego, czyli wykorzystaniu drugiego języka do nauki i nauczania zarówno przedmiotu, jak i samego języka. Nauczyciele realizujący dwujęzyczność w naszym liceum posiadają odpowiednie wykształcenie i przygotowanie pedagogiczne. 

Jak „działa” dwujęzyczność? - czyli o różnych sposobach realizacji nauczania w dwóch językach jednocześnie.
  • Nauczanie języka angielskiego odbywa się w wymiarze siedmiu godzin tygodniowo. W ramach tych godzin realizowane są m.in. zajęcia z kulturoznawstwa krajów anglosaskich oraz zajęcia z native speakerem, których treść koreluje z tematyką prowadzoną przez nauczyciela - anglistę. Ponadto język angielski obecny jest podczas większości prowadzonych w szkole lekcji z różnych przedmiotów.
  • Na sprawdzianach z poszczególnych partii materiału pojawia się oddzielnie oceniana „część angielska” odwołująca się do zakresu materiału utrwalonego w tym języku przy realizacji danego działu, rozdziału itp.
  • Prezentacje i referaty przygotowywane przez uczniów realizowane są dwujęzycznie lub wyłącznie w języku angielskim. W tym języku realizowane są również gimnazjalne projekty edukacyjne, jeśli pozwala na to temat przedsięwzięcia.
  • Lekcje wzbogacone są o multimedia i filmy lub ich fragmenty w języku angielskim.  W starszych klasach uczniowie oglądają i recenzują filmy w oryginalnych wersjach językowych, czytają zagraniczne artykuły z zagranicznych czasopism i prasy fachowej, słuchają i tłumaczą teksty piosenek, itp.
  • W ramach lekcji języka polskiego we fragmentach czytane są w oryginale utwory Dickensa, Szekspira, Orwella, Conrada, Byrona oraz angielskie wersje powieści autorów takich jak Camus czy de Saint- Exupery.
  • Wpisany już w tradycję Kopalińskiego Szkolny Koncert Talentów pozwala m. in. śpiewającym w języku Beatlesów „pokazać się” społeczności szkolnej, Nierzadko prezentują oni własne kompozycje. Równie chętnie sięgają po covery bardziej znanych artystów.
  • Wszyscy uczniowie naszego Gimnazjum chętnie (nawet, jeśli nie jest to dla nich obowiązkowe) przystępują do egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym. Średni wynik w każdej sesji wynosi ok. 100%.
  • Gimnazjaliści przygotowywani są i z sukcesami przystępują do Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Języka Angielskiego. Corocznie zdobywane tytuły LAURETA i FINALISTY ułatwiają im starania o miejsce w najlepszych szkołach średnich w kraju [więcej]. 
  • Szkoła przygotowuje do wszystkich typów egzaminów Cambridge. Nasi uczniowie z sukcesami przystępują do egzaminów: w gimnazjum FCE, w liceum - CAE oraz CPE [więcej].
  • Doskonałym „źródłem żywego języka” są wymiany międzynarodowe. Jeszcze zanim uczniowie wyjadą do swoich „hostów”, prowadzą z nimi korespondencję, zapoznając się z rodzinami, u których spędzą tydzień. Podczas pobytu posługują się wyłącznie językiem angielskim. Po powrocie najczęściej kontynuują znajomości przy pomocy choćby portali społecznościowych [więcej].
  • Szkoła uczestniczy i zachęca uczniów do partycypowania w różnego rodzaju projektach międzynarodowych (Enter Your Future, PenFriends, TC4PI). Zapraszamy na lekcje i spotkania studentów i nauczycieli z różnych stron świata, aby przybliżyli naszym uczniom reprezentowaną przez siebie różnorodność kulturową. Za każdym razem goście są pod dużym wrażeniem umiejętności językowych uczniów Kopalińskiego [więcej]. 

Dlaczego warto uczyć się dwujęzycznie:
  • kształcenie dwujęzyczne daje większe możliwości studiowania za granicą,
  • można także studiować wybrany kierunek w Polsce w języku angielskim, uzyskując podwójny dyplom uczelni wyższej, co automatycznie zwiększa atrakcyjność młodzieży na rynku pracy,
  • swoboda podróżowania do innych krajów – brak bariery językowej, ułatwiona komunikacja,
  • szersze perspektywy zawodowe – nieograniczone możliwości w wyborze kariery zawodowej są otwarte tylko przed osobami, które potrafią znakomicie radzić sobie  w więcej niż jednej społeczności,
  • rozwój postaw społecznych uczniów, takich jak tolerancja, szacunek dla drugiego człowieka, otwartość na różne kultury i zachowania, kształtowanie własnej tożsamości i osobowości.